Jelenlegi hely

Címlap » Pályázatok

Határtalanul 2021

   

Projekt címe: Bakancslistás helyeink-ahová még kirándulnunk kell

Pályázati azonosító: HAT-KP-2-2021/1-000171

Tanulmányi kirándulás középiskolásoknak

Pályázati adatok

Utazó diákok létszáma: 37 fő

Kísérő tanárok száma: 3 fő

Megvalósítás időpontja: 2022. május 31- 2022. június 05.

Elnyert támogatás összege: 4 761 522 HUF

Az utazás során érintett települések: Hódmezővásárhely, Gyula, Nagyvárad, Kolozsvár, Marosvásárhely, Torockó, Torda, Segesvár, Brassó, Törcsvár, Miklósvár, Fogaras,Nagyszeben.

Program

1.nap

Hódmezővásárhelyről a kora reggeli órákban indultunk útnak, Gyulán tartottunk egy megállást, mivel a " Könyvet a szórványba" akcióban is részt szokott iskolánk rendszeresen venni, segít a magyar nyelvű mesekönyvek, ifjúsági irodalom eljuttatásában a külhonban lévő iskoláknak, óvodáknak. A dobozok bepakolása után indultunk tovább Méhkerék felé, mivel úgy gondoltuk, itt könnyebb, azaz gyorsabb lesz a határon való átjutás.

Nagyszalontán sajnos csak átutazóban voltunk, de a buszban néhány vers és információ azért elhangzott Arany Jánosról, a műveiről, a Csonka toronyról, a Kossuth szoborról. Az első nagy megállót Nagyváradon tartottuk, ahol közösen fedeztük fel a város nevezetességeit és koszorúztuk meg Ady szobrát az Ady múzeum előtt, valamint olvastunk fel verseiből részleteket. Ezt követően múzeumpedagógiai foglalkozáson vettünk részt. Nagyon hangulatos város, ahol a kísérő tanárok igyekezetével és idegenvezetésével fedeztük fel a szecessziós jegyeket az épületeken. Nagyvárad után Kolozsvárra indultunk. Sajnos egy közlekedési balesetnek köszönhetően a Király-hágón nem tudtunk sokáig tovább haladni, majd másfél órás várakozás után indultunk Kolozsvárra. Kolozsváron meglepetésprogram is várta volna a diákokat, a Kolozsvári Magyar Nagykövetségen fogadták volna a csoportot, de sajnos a baleset miatt ez a program elmaradt. A kísérő tanárok úgy ítélték meg, hogy az első napot át kell szervezni az időbeni csúszás miatt és a kolozsvári program átkerült a második napra. Későn este érkeztünk meg a szállásra. Jó döntés volt a program másik napra történő áthelyezése, hiszen időeltérés is van a célország és Magyarország között.

2. nap

A reggelit követően elindultunk Kolozsvárra, ahol a város felfedezése igazán érdekes volt. Hatalmas élmény volt Mátyás szülőházánál állni, emlékezni az „Igazságos”-ra. Koszorút helyeztünk el királyunk szülőházánál, majd a város főterén álló óriási lovas Mátyás során emlékeztünk még azokra a történelmi eseményekre, amelyekről az iskolában történelem és irodalom órákon tanultunk. Sajnos a Szent Mihály katolikus templomba nem tudtunk bemenni, nem volt nyitva érkezésünkkor. Így kívülről próbáltuk a gótikus építészet jegyeit feleleveníteni.

A város felfedezése során megnéztük a Román Állami Opera és Színház épületét, ellátogattunk a Népművészeti Múzeumhoz, a Bábes-Bolyai Tudományegyetem épületéhez.

Kolozsvár után folytattuk utunkat Torockóra. Kísérőtanárunk elmagyarázta, miért kel fel kétszer a Nap ezen a helyen. Bementünk a Néprajzi Múzeumba is, ahol megnéztük a kézzel festett bútorokat, a népviseletet. Sajnos a temetőhöz már nem tudtunk elmenni, mivel ekkor nagyon esett az eső, így a buszban kaptunk kiselőadást arról, hogy Torockóra milyen egyedi temetkezési szokás jellemző. Torockó után folytattuk utunkat a Tordai-hasadékhoz. Már messziről látni lehetett a hegy jellegzetes formáját. Izgultunk, hogy vajon végig tudunk-e menni a szakadékban, hiszen az idő sajnos szomorúvá vált, egyfolytában esett az eső.

Amikor odaértünk a szakadékhoz, akkor úgy határozott a csapat, hogy nekivág a hasadéknak. Óriási élmény volt a hasadékban túrázni, a függőhidakon végigmenni. Gyűjtöttünk Szent László pénzt is.

3. nap

Ezt a napot csak Marosvásárhelyen töltöttük. Ellátogattunk testvériskolánkba, ahol éppen az iskola felújítás alatt volt. Betekintést nyertünk az iskola tanítási órájába, és közös sportprogramot is tartottunk. Bemutatóval is készültek a diákok számunkra. Átadtuk az iskola tanulóinak a számukra hozott ajándékokat. Az iskolai program után felfedeztük a várost, ellátogattunk a Kultúrpalotába, felmásztunk a város tornyába, kaptunk a Teleki Tékában is nagyszerű előadást a Gróf Teleki Sámuel könyvgyűjteményéhez.

A 4.nap Brassó volt a cél, de útközben útközben egy rendkívüli történelemóra keretében emlékezünk az 1848-49-es forradalom és szabadságharc egyik harcára, a tömösi-szorosi csatára, mely az orosz cári és a császári csapatok túlereje miatt kudarccal végződött. Segesvárt is felfedeztük.

Már tudtuk, hogy a hazaúton nem lesz idő Temesvár felfedezésére, ezért helyettesítő programként Segesvárra látogattunk, ahol megkoszorúztuk Petőfi szobrát, megmásztunk a Schülertreppe-t, majd az óváros felfedezése után Törcsvárra, a Dracula kastélyhoz utaztunk. Későn értünk a szállásunkra.

Az 5. napot Miklósváron a Kálnoky-kastélyban töltöttük nagyrészt. Részt vettünk múzeumpedagógiai foglalkozáson, de sajnos a beígért kürtös kalács sütése elmaradt a covid-helyzet miatt. Délután Brassó felfedezése volt a cél.

A 6. napon ellátogattunk a Fogarasi-várhoz. Ezt követően Nagyszeben látnivalóival ismerkedtünk meg, például az óvárosban a püspöki székesegyházzal vagy a Várostorny -nyal. A Hazugok hídján is átkeltünk. Temesvár nevezetességeit csak a buszból néztük meg.

Sietnünk kellett, hogy a határon hamar átjuthassunk.

Nagyon tartalmas napokat tölthettünk Erdélyben.


Előkészítő óra bemutatása

Dátum:2022. május 29.

Leírás: A tanulók az utazás során érintett településekből, a hozzájuk kapcsolódó magyar emlékekkel, magyar vonatkozásokkal előadást tartottak társaiknak, majd koszorút készítettek csoportokban az utazás programjaihoz. Tanári prezentációval kiegészítve megismerkedtek a Trianoni-döntés előzményeivel és következményeivel, azok máig tartó hatásaival, valamint a tanulmányi utazás részletes programjaival, a toleráns és kooperatív viselkedés alapszabályaival. A testvériskola tanulói számára kisebb ajándékokat készítettek össze a tanulók, majd az előzetesen meghirdetett "Könyvgyűjtés a testvériskola számára" akciójuk során az iskola tanulói által adományozott könyveket is előkészítették az utazásra.

Időközben felvettük a kapcsolatot a Könyvet a szórványba csapattal is, és Gyulán felvettük az általuk összekészített könyveket a brassói Áprily Lajos Főgimnázium számára.

Értékelő óra bemutatása

Az értékelő órán az utazás során készített videó-és fotódokumentáció segítségével átbeszélték a tanulók az út során átélt élményeket, megnézték a diáktársak által készített PPT prezentációkat. Majd a foglalkozás végén kitöltöttek a tanulók a kísérő tanárok által összeállított elégedettségi kérdőívet.

Bemutató óra

Dátum:2022. június 09.

Leírás: Az osztály tanulói elmondták tapasztalataikat, megbeszélték a látottakat egymással az utazás során készített videók és fényképek levetítése közben. A tanulók kitöltöttek egy elégedettségi kérdőívet, amelyet a programban résztvevő tanárok állítottak össze. Az ezt követő napon pedig az iskola 11.B osztályos tanulóinak adták elő a diákok az élményeiket az utazásról.

Témanap

A Nemzeti Összetartozás Emléknapján az eddig készített Határtalanul kisfilmek vetítése, valamint a programokon készült és a kinti csapatok által készített digitális fényképkiállítás is bemutatásra került az iskola aulájában a tanórai szünetekben, a történelem munkaközösség emlékműsort készített a tanulók számára, és a Marosvásárhelyi Református Kollégium,

valamint a Németh László Gimnázium, Általános Iskola igazgatói együttműködési megállapodást írtak alá, amelynek értelmében a diákok szabadidős programjainak hatékony fejlesztése, a diákok és pedagógusok aktív részvételével megvalósuló oktatási, szakmai, kulturális valamint sport események és tevékenységek szervezése terén működnek együtt, a hódmezővásárhelyi diákok Brassóban a szállásukon is megemlékeztek a Nemzeti Összetartozás Napjáról, nagy magyarjaink verseiből olvastak fel. Marosvásárhelyről is voltak diákok Hódmezővásárhelyen, akik részt vettek az iskola Nemzeti Összetartozás Témahetén. Az iskola aulájában is egy kis kiállítás készült a Nemzeti Összetartozás Napján.

Próbált a külhonban lévő osztály is bejelentkezni a témanaphoz kapcsolódva, de nem jött létre az internetes kapcsolat.

Szeretnénk megemlíteni azt is, hogy észrevehető volt például Marosvásárhelyen egy kisebb zsongás az este folyamán. Később megtudtuk, hogy rengeteg ember gyülekezett a pályaudvaron és várták a pünkösdi zarándokvonat befutását.

Köszönjük a lehetőséget a Bethlen Gábor Alapkezelőnek és tanárainknak, akik lehetővé tették, hogy egy feledhetetlen kiránduláson vegyünk részt.

Kelemen Csenge és Kokovai Zita (9. B osztály)

Versvándor (Magyarság Háza): https://photos.app.goo.gl/rMr9N1cDp3XQPmyEA

Előkészítő óra: https://photos.app.goo.gl/5LZ6LqoUV8iaHdxH6

2022.05.31. Első nap: https://photos.app.goo.gl/oafowzbQrbVC4rFPA

2022.06.01. Második nap: https://photos.app.goo.gl/vTNGhEWrjDaEhTLJ7

2022.06.02. Harmadik nap: https://photos.app.goo.gl/YBz3MYUApxkc37WR7

2022.06.03. Negyedik nap: https://photos.app.goo.gl/GXs8fBs1i3MK6s7dA

2022.06.04. Ötödik nap: https://photos.app.goo.gl/T6DN7YNXVVCymfr69

2022.06.05. Hatodik nap: https://photos.app.goo.gl/2WdW5GAeS6ZvCMts7

Értékelő óra: https://photos.app.goo.gl/u8U5XDmnLKskiQ4H8

Bemutató óra: https://photos.app.goo.gl/98jW8ypdf6fCnRcL6

Nemzeti összetartozás tematikus hét, testvériskolai megállapodás: https://photos.app.goo.gl/RUq3DJfQarBiJWTA7